Kronologi

av Sofia Häggman

1890 Hilma Natalia Granqvist föds den 17 juli i Helsingfors som första barnet till Karl Oskar Granqvist och Ida, f. Storck.

1892 Brodern Valter föds den 18 februari. Hilma och Valter kommer att stå varandra nära hela livet.

1895 Den yngste brodern Gunnar föds den 7 augusti.

1911 Granqvist tar studentexamen vid Svenska fortbildningsläroverket i Helsingfors i maj och påbörjar samma höst studier vid lärarinneseminariet i Ekenäs.

1912 I juni kontaktas hon av författaren Helena Westermarck, som behöver hjälp med renskrivning. De två blir vänner för livet.

1914 Granqvist utexamineras som lärarinna och påbörjar en kort karriär som privatlärare och vid olika skolor i Helsingfors.

1917 På hösten påbörjar hon studier i bl.a. pedagogik, psykologi och praktisk filosofi vid universitetet i Helsingfors.

1921 Granqvist blir filosofie magister på pro gradu-avhandlingen Skolan och religionen. Samtidigt skriver hon den polemiska skriften Det religiösa problemet i nutiden. Tf. professorn i praktisk filosofi Gunnar Landtman uppmanar henne att doktorera på ämnet Gamla Testamentets kvinnor.

1922 Granqvist studerar en tid vid Friedrich-Wilhelms-universitetet i Berlin där hon kommer i kontakt med en ny forskningssyn. Tanken på att resa till Palestina för att genom landets folkliv studera Bibelns kvinnor väcks.

1925 Den första resan till Palestina. Sommaren tillbringar Granqvist på en kulturhistorisk kurs vid tyska institutet i Jerusalem. Därefter ägnar hon sig åt fältarbete i byn Artas, inneboende hos Louise Baldensperger. Hon byter forskningsinriktning och inleder en djupstudie av bysamhället, med utgångspunkt i traditionerna kring giftermål.

1927 Hon lämnar Palestina i februari och återvänder, efter ett längre uppehåll i Leipzig, till Finland. I Helsingfors hon motarbetas av professorer vid universitetet.

1929 Efter flera år av meningsskiljaktigheter, meddelar handledare Landtman i mars att Granqvists avhandling inte accepteras för disputation vid Helsingfors universitet.

1929 Granqvist tillbringar våren vid London School of Economics, där hon deltar i Edward Westermarcks seminarier och träffar kolleger, bl.a. Bronislaw Malinowski.

1929 På sommaren åtar sig vännen Leonhard Rost att översätta Granqvists avhandling till tyska. I november vill Rost stå som medförfattare. Granqvist bryter all kontakt och låter översätta avhandlingen till engelska i stället.

1930 Den andra resan till Palestina. Granqvist anländer i januari och stannar drygt ett år. Hon kompletterar sitt material, skriver tidningsartiklar och reser i området.

1930-31 Granqvist reser över årsskiftet till Egypten tillsammans med väninnor. Hon finner den faraoniska historien svårbegriplig men fascineras av folklivet.

1931 I mars lämnar Granqvist Palestina och återvänder till Finland.

1932 Granqvist disputerar den 13 januari vid Åbo Akademi på avhandlingen Marriage Conditions in a Palestinian Village. Hon blir Finlands första kvinnliga filosofie doktor i praktisk filosofi.

1933 Granqvist söker tjänsten som direktor för seminariet i Ekenäs men den tillfaller en mindre meriterad sökande. Hon överklagar utan framgång och ger upp tanken på en framtid inom skolvärlden.

1935 Andra delen av Marriage Conditions utkommer.

1935 I februari lämnar Granqvist in en ansökan om att bli docent vid Helsingfors universitet. Ansökan behandlas vid flera tillfällen under mer än ett år vid historisk-filologiska sektionens möten. För att meritera sig ger hon ut sina skrifter från studietiden. Det religiösa problemet i nutiden utkommer.

1935 Den 15 april öppnar en fotoutställning med Granqvists bilder från Palestina på Stockmanns varuhus i Helsingfors. I september visas flera av hennes fotografier på en konferens i Göttingen.

1936 Den 1 februari förklaras Granqvist vetenskapligt kompetent för en docentur. Den 10 februari håller hon sin provföreläsning och den 22 februari godkänns officiellt hennes lärarförmåga. Den 23 juni kan man i tidningarna läsa att Granqvist har blivit docent vid Helsingfors universitet.

1936 Den 29 september låter universitetets kansler Hugo Suolahti Granqvists utnämning till docent förfalla.

1936 Skolan och religionen utkommer.

1938 I april avlider väninnan Helena Westermarck.

1939 Granqvist vinner tredje pris i en populärvetenskaplig tävling i Sverige. Hennes bidrag ges ut som boken Arabiskt familjeliv.

1939 I slutet av maj nås hon av budet att Louise Baldensperger är död.

1939 På sommaren semestrar Granqvist i Tyskland med sina bröder. Hon hör Hitlers tal i München och ser oväntade paralleller mellan nazismen och Bibelns berättelser om de forna israeliterna.

1939 När vinterkriget utbryter lämnar Granqvist huvudstaden Helsingfors för Sibbo. Under kriget arbetar hon med manuset till en bok om dalakolonin i Jerusalem.

1940 Under sommaren besöker Granqvist byn Nås i Dalarna och intervjuar släktingar till Jerusalemfararna. Förgäves försöker hon sälja in boken hos förlag i Stockholm.

1940 I augusti gifter sig brodern Valter och Granqvist flyttar för första gången till en egen lägenhet. Under fortsättningskriget arbetar hon med ett omfattande material om det arabiska barnet.

1944 Efter fredsslutet i september deltar Granqvist som frivillig i Marthornas evakueringshjälp och placeras på Sjundby gård i Porkala.

1947 Birth and Childhood among the Arabs utkommer.

1950 Child Problems among the Arabs utkommer.

1959 Den sista resan till Palestina. Granqvist möter ett krigshärjat Jerusalem och besöket i Artas blir nostalgiskt. Flyktinglägrens hopplöshet engagerar henne att i Finland belysa palestiniernas situation.

1960 Valter avlider oväntat under en tjänsteresa i Paris. Granqvist bor kvar i familjens hus på Ulfsbyvägen, där hon delar ett stillsamt hemmaliv med Dagmar Eklund.

1965 Muslim Death and Burial utkommer.

1970 Granqvist kontaktar den brittiska antropologen Shelagh Weir. Deras gemensamma intresse för Palestina leder till en intensiv brevväxling.

1972 I januari får Shelagh Weir ett resestipendium för att träffa Granqvist som ser fram emot att äntligen få lämna över till en lärjunge.

1972 Den 25 februari avlider Granqvist i sitt hem. Shelagh Weir hinner därmed inte träffa henne men assisterar vid uppdelningen av arkivet. Arkivet förvaltas i dag av Palestine Exploration Fund i London och Åbo Akademis bibliotek.